تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / تاثیر مصرف راکوتان بر جراحی بینی و عوارض آن
۵ دقیقه
عوارض-قرص-راکوتان-بعد-از-عمل-بینی

تاثیر مصرف راکوتان بر جراحی بینی و عوارض آن

آنچه می خوانید...

راکوتان نوعی ویتامین A است که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرد.. مقدار چربی آزاد شده توسط غدد چربی در پوست را کاهش می دهد و به پوست کمک می کند تا سریعتر خود را بازیابی کند. اما برای افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی دارند سوال پیش می آید که آیا مصرف راکوتان و جراحی بینی تداخلی با هم دارند؟ مصرف راکوتان قبل و بعد از جراحی بینی چه ضرری دارد و چه زمانی باید قطع شود؟ در این مقاله به طور کامل به بررسی این موضوع می پردازیم و اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار می دهیم.

راکوتان-و-جراحی-بینی

در ابتدای مقاله ویدئوی توضیحات دکتر هادی سرمست جراح پلاستیک بینی و صورت را درباره ارتباط مصرف راکوتان و جراحی بینی مشاهده نمایید:

هشدار درباره راکوتان

راکوتان برای درمان آکنه شدید که به درمان های دیگر از جمله آنتی بیوتیک ها پاسخ نداده است استفاده می شود، اما عوارض زیادی با خود به همراه دارد. راکوتان تنها در یک دوز می تواند باعث نقص شدید مادرزادی یا مرگ نوزاد شود. بنابراین اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید هرگز از این دارو استفاده نکنید. قبل از مصرف راکوتان باید تست بارداری منفی باشد. همچنین در حین مصرف این دارو باید از دو نوع پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

راکوتان می تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس، نقایص شدید مادرزادی یا مرگ نوزاد شود. اگر مادر این دارو را در زمان لقاح یا در دوران بارداری مصرف کند. حتی یک دوز ایزوترتینوئین می تواند باعث نقص مادرزادی عمده در گوش، چشم، صورت، جمجمه، قلب و مغز کودک شود. اگر باردار هستید یا می توانید باردار شوید هرگز از آکوتان استفاده نکنید.

در زمان مصرف راکوتان از مکمل های ویتامین حاوی ویتامین A استفاده نکنید. هنگام مصرف راکوتان و حداقل 30 روز پس از قطع مصرف آن، نباید خون اهدا کنید. همچنین این دارو باید قبل انجام برخی اعمال جراحی قطع گردد. به عنوان مثال تداخل راکوتان و جراحی بینی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

مصرف راکوتان قبل از جراحی بینی

داروی راکوتان برای افرادی که پوست های چرب دارند و دچار جوش و آکنه پوستی می شوند، تجویز می گردد. اما چنانچه فردی این دارو را مصرف می کند باید بعد از قطع مصرف راکوتان به مدت 2 تا 3 هفته اقدام به جراحی بینی نماید، به دلیل اینکه این دارو می تواند عوارضی مانند تغییر در شکل بافت نرم نوک بینی و کج شدن آن، ایجاد گوشت اضافه، خشکی پوست و احتمال آسیب به آن، ریسک خونریزی در بافت های مخاطی و احتمال بروز استرس و افسردگی و … را با خود به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که قبل از عمل باید به بهترین جراح بینی مراجعه کنید و زمان دقیق قطع راکوتان را از او بپرسید.

مصرف راکوتان بعد از جراحی بینی

راکوتان یا ایزوترتینوئین دارویی است که به طور گسترده استفاده می شود. در واقع، متخصصان پوست از این دارو برای درمان آکنه استفاده می کنند. راکوتان در درمان آکنه بسیار موثر و خوب است اما بهتر است تا سه ماه بعد از جراحی مصرف این دارو را قطع کنید، زیرا می تواند عوارضی را در فرد به دنبال داشته باشد. مصرف این دارو بعد از جراحی بینی باعث نکروز، سیاهی، پارگی و نازک شدن پوست و بدشکلی بینی می شود.

اگر دارویی از جمله راکوتان مصرف می کنید، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است عوارضی در فرد ایجاد کند.

مصرف-راکوتان-و-جراحی-بینی

عوارض جانبی راکوتان

مصرف راکوتان همیشه می تواند منجر به عوارض جانبی متعددی شود، از جمله:

  • خشکی لب، دهان، بینی و چشم
  • خونریزی بینی
  • احساس خستگی و سردردهای خفیف
  • حساسیت پوست به آفتاب سوختگی
  • افزایش ریزش مو
  • درد مفصل

در برخی موارد مصرف این دارو منجر به عوارضی مانند استفراغ، حالت تهوع، سردرد شدید، تاری دید و احساس افسردگی می شود، بهتر است در این زمان سریعا به پزشک مراجعه کنید و از مصرف این دارو خودداری کنید. مصرف راکوتان و جراحی بینی بلافاصله بعد از آن عواقب جبران ناپذیری را ممکن است برای فرد به همراه داشته باشد.

برای اطمینان از بی خطر بودن راکوتان برای شما، اگر تا به حال هر یک از موارد ذیل را داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • افسردگی یا بیماری روانی؛
  • آسم؛
  • بیماری کبد؛
  • دیابت؛
  • بیماری قلبی یا کلسترول بالا؛
  • پوکی استخوان یا تراکم استخوان کم؛
  • اختلال خوردن مانند بی اشتهایی؛
  • آلرژی غذایی یا دارویی؛
  • یک اختلال روده مانند بیماری التهابی روده یا کولیت اولسراتیو.

نقش داروها در روند جراحی بینی

مصرف داروها تاثیر بسزایی در روند جراحی بینی و حتی بعد از آن خواهد داشت و یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد. به همین دلیل بهتر است در صورت مصرف هر نوع دارویی قبل از جراحی بینی به پزشک خود اطلاع دهید. به عنوان مثال، اگر داروهایی مانند آسپرین، ویتامین E، ایبوپروفن و ناپروکسن مصرف می کنید، بهتر است یک تا دو هفته قبل از عمل بینی را متوقف کنید.

نتیجه گیری

دراین مقاله به توضیحاتی درباره راکوتان و جراحی بینی پرداختیم. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است، پس باید قبل از انجام جراحی بینی، جراح خود را در جریان بیماری و مصرف داروهای خود قرار دهید. اگر خواهان سلامت و زیبایی خود هستید، در صورت مصرف داروی راکوتان چه به مدت طولانی و چه به صورت موقت، پزشک خود را مطلع کنید تا پشیمان نشوید و از بروز عوارض جلوگیری نماید.

منابع:

https://www.drugs.com/accutane.html

https://drrasty.ir/%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C/

https://drkhorami.com/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C/

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =