تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / آزمایشات قبل از جراحی بینی (لیست کامل)
۷ دقیقه
آزمایشات-لازم-قبل-از-جراحی-بینی

آزمایشات قبل از جراحی بینی (لیست کامل)

آنچه می خوانید...

آزمایشات قبل از جراحی بینی به چه دلیل انجام می شوند؟ این سوال اغلب افرادی است که قصد جراحی بینی دارند. جراحی بینی، از محبوبیت ترین جراحی های دنیا به شمار می رود. پیش از عمل جراحی هر بیماری باید آرامش لازم را داشته باشد. بینی از مهم ترین اجزای چهره محسوب می شود که تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و جذابیت شخص دارد. امروزه این جراحی بیشتر از جراحی های دیگر انجام می شود. قبل از جراحی برای اطمینان از سلامت جسمی فرد و اینکه آیا او شرایط لازم برای انجام جراحی را دارد یا خیر، لازم است آزمایشاتی که پزشک تجویز می کند به درستی انجام شود. در این مقاله قصد داریم به آزمایشات قبل از جراحی بینی بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات کاملی کسب کنید…

آزمایشات فیزیکی پیش از جراحی بینی 

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی بینی که حتما باید انجام شود، آزمایشاتی است که پزشک برای شما تجویز می کند. در این آزمایشات که قبل از جراحی بینی انجام می شود، سلامت کامل بیمار مورد بررسی قرار می گیرد. تست های فیزیکی حتما باید انجام شود تا مشخص شود شخص می تواند جراحی را انجام دهد یا خیر؟ این نکته خیلی مهم است که شخص پیش از جراحی از سلامت روحی و جسمی بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل آزمایشات فیزیکی را شخص بهتر است انجام دهد. زیرا مشکلاتی مانند دیابت امکان دارد در فرآیند جراحی شخص مشکل ایجاد کند. این آزمایشات به متخصص کمک می کند تا جراحی بینی را با پایین ترین ریسک انجام دهد.

آزمایشات-قبل-از-جراحی-بینی

آزمایش خون

پیش از جراحی بینی حتما باید آزمایش خون بدهید. این آزمایش به علت بررسی عواملی مانند: هورمون تیروئید، سطح الکترولیت ها و شمارش پلاکت ها صورت می گیرد. همچنین ریسک بروز خطر در جراحی بینی را کاهش می دهد.

تست قند خون ناشتا پیش از جراحی بینی

برای انجام آزمایش پیش از جراحی بینی باید حتما تست قند خون ناشتا انجام شود. دیابت، بیماری است که با کاهش قدرت ترمیمی و کاهش سیستم ایمنی بدن همراه می باشد. اگر قند خون بالا باشد نشان دهنده دیابت است. قند خون ناشتا جزو آزمایشات اولیه غربالگری دیابت محسوب می شود. همانطور که قند خون بالا نشان دهنده دیابت است، قند خون پایین نیز برای جراحی خطرناک می باشد. قند خون پایین در حین جراحی می تواند تاثیر منفی بر قلب و مغز داشته باشد.

تست شمارش کامل سلول ها پیش از جراحی بینی

یکی از آزمایش هایی که پیش از جراحی بینی انجام می شود، تست شمارش کامل سلول ها می باشد. در این آزمایش تعداد کامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید، هموگلوبین و پلاکت ها اندازه گیری می شود. آنمی، کم خونی و عفونت ها بررسی می شود. اگر در بدن عفونت وجود داشته باشد جراحی سخت می شود. زیرا عفونت موجب می شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. اگر درگیر کم خونی باشید فرآیند جراحی با مشکل مواجه می شود. البته توجه داشته باشید کم خونی در بین متقاضیان جراحی بینی تقریبا کم می باشد و به آسانی درمان می شود. پلاکت ها در انعقاد خون نقش مهمی دارند. کمبود این سلول ها سبب خونریزی شدید در حین جراحی می شود. علاوه بر این ترمیم بعد از جراحی را بسیار سخت و پیچیده می کند.

تست های انعقاد خون

تایم و زمان انعقاد خون یکی از فاکتورهای بسیار مهم است که در آزمایشات پیش از  جراحی بینی بسیار اهمیت دارد. جراحی با از دست دادن خون بسیار همراه می باشد که مقدار خونریزی حتما باید کنترل شود تا شخص دچار افت حجم خون نشود. توجه داشته باشید وجود مشکل در انعقاد خون بسیار جدی است. انعقاد خون یک فرآیند آبشاری است که چند فاکتور مهم در انجام آن دخالت دارند.

تست-انعقاد-خون

اگر در هر کدام از این فاکتورها مشکل وجود داشته باشد، مسیر انعقاد خون با مشکل مواجه می شود. زیرا امکان دارد سبب خونریزی شدید و حتی مرگ فرد شود. اگر پیش از جراحی بینی بررسی انعقاد خون انجام شود به شما این اطمینان را می دهد که پروسه انعقاد خون شما نرمال است یا خیر. انواع تست های انعقاد خون عبارتند از:

  • CBC
  • PTT
  • PT و INR

آزمایش ایدز HIV قبل از جراحی بینی

آزمایش ایدز، یک آزمایش مهم و ضروری پیش از جراحی بینی می باشد. این آزمایش، نقص ایمنی ذاتی می باشد که در آن سیستم ایمنی بدن به شدت دچار ضعف می شود. ضعیف بودن بدن جراحی را دچار مشکل می کند. همچنین اگر کسی ایدز داشته باشد باید پزشک این موضوع را بداند تا فرآیند درمانی با احتیاط بیشتری انجام شود.

آزمایش هپاتیت

تست ارزیابی هپاتیت در آزمایش های پیش از جراحی بینی ضروری می باشد. تماس خونی با فردی که به این نوع ویروس دچار باشد می تواند میزان ابتلا به هپاتیت را افزایش دهد. در حقیقت هنگامی که شخصی به این ویروس مبتلا باشد، خون عفونی می شود و سبب التهاب در کبد می شود. جریان خون از کبد عبور می نماید و کبد سموم موجود در بدن را تصفیه می کند. اگر هپاتیت پیشرفت کند می تواند موجب سرطان کبد، نارسایی کبدی و آسیب فراوان به کبد شود.

تست های خونی متفاوتی برای تشخیص این بیماری وجود دارد، ولی راحت ترین روش تشخیص این بیماری آزمایش خون است. بیماری هپاتیت در شروع کار هیچ نشانه ای ندارد و تقریبا دو تا شش ماه پنهان است. هنگامی که شخصی به عفونت های اولیه دچار باشد، حدودا ۸۰ درصد مواقع هیچ گونه نشانه ای ندارد. اما اگر این بیماری پیشرفت کند با نشانه هایی مانند: تب، استفراغ؛ درد مفاصل، تغییر رنگ در ادرار و مدفوع همراه است.

تست بارداری پیش از جراحی بینی

پیش از جراحی بینی برای اطمینان از باردار نبودن برای خانم ها تست بارداری تجویز می شود. به یاد داشته باشید جراحی بینی برای خانم های باردار مناسب نمی باشد، به دلیل اینکه جراحی های زیبایی جزو جراحی های ضروری محسوب نمی شود و می توان زمان آن را به بعد از تولد نوزاد موکول کرد. انجام آزمایش بارداری پیش از رفتن به جلسه مشاوره مهم و ضروری می باشد.

آزمایش فشار خون پیش از جراحی بینی

اگر شما درگیر فشار خون هستید، باید حتما پیش از جراحی بینی با جراح خود مشورت نمایید. اگر داروهایتان در کنترل فشار خون شما تاثیری نداشت امکان دارد پزشک به دلیل احتمال خونریزی و عوارض آن این عمل را برای شما انجام ندهد.

آزمایش مربوط به عملکرد کلیه

پیش از جراحی بینی باید آزمایش مربوط به عملکرد کلیه انجام شود. تصفیه خون بر عهده کلیه ها می باشد. بعد از آن مواد زائد باید دفع شوند. این موضوع خیلی مهم است که این اندام هیچ نقصی نداشته باشند. آزمایش مربوط به کلیه نشان می دهد که اگر عفونت در ادرار وجود داشته باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

آزمایش کلیه شامل موارد زیر می شود:

  • آزمایش میزان تصفیه گلومرولی در این آزمایش مورد بررسی قرار می گیرد.
  • بررسی ادرار ۲۴ ساعته باید انجام شود.
  • آزمایش کراتینین باید انجام شود.
  • اندازه گیری اوره در این آزمایش مورد بررسی قرار می گیرد
  • وزن مخصوص ادرار نیز در آزمایش کلیه بررسی می شود.

تصویر برداری از قسمت قفسه سینه

تصویر برداری از قفسه سینه پیش از جراحی بینی باید انجام شود. این تصویر برداری با اشعه ایکس قابل انجام می باشد. اگر مشکلات تنفسی یا عفونت پنومونی در این تصویر برداری دیده شود جراحی بینی باید اندکی به تعویق بیفتد.

کلام آخر

در این مقاله به مهم ترین آزمایشات قبل از جراحی بینی پرداختیم که انجام آن ها برای اطمینان از سلامت جسمی فرد ضروری می باشد. لازم است آزمایشات تجویز شده توسط پزشک را به طور کامل انجام داده و نتیجه را در اختیار جراح قرار دهید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شانزده =