تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / آیا جراحی بینی برای افراد کم خون خطرناک است؟
۵ دقیقه
کم-خونی-و-عمل-بینی

آیا جراحی بینی برای افراد کم خون خطرناک است؟

آنچه می خوانید...

ارتباط جراحی بینی و کم خونی یکی از دغدغه های افرادی است که دچار کم خونی می باشند و قصد دارند جراحی بینی انجام دهند. جراحی بینی معمولاً به دو علت زیبایی ظاهری بینی و اصلاح مشکلات ساختاری و عملکردی آن انجام می‌شود. انحراف بینی، وجود پولیپ در بینی، شکستگی با مشکلات دیگر در بینی جزء مواردی محسوب می‌شود که جراحی به منظور درمان انجام می‌پذیرد. این جراحی‌ها در هر سنی که پزشک تعیین نماید قابل انجام است. دراین مقاله به ارتباط کم خونی و جراحی بینی می پردازیم و بررسی می کنیم که آیا جراحی بینی در افراد کم خون امکان پذیر است یا خیر. با ما در ادامه همراه باشید…

کم خونی باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

زمانی که تعداد گلبول‌های خونی کمتر از حد طبیعی باشد بیماری کم خونی ایجاد می‌شود. در واقع کم خونی به دلیل کافی نبودن میزان هموگلوبین در گلبول‌های قرمز به وجود می‌آید. هموگلوبین پروتئین پیچیده‌ای است که حاوی یک مولکول آهن بوده و منجر به ایجاد رنگ قرمز در خون می‌شود. این پروتئین در رساندن اکسیژن از ریه به سایر قسمت‌های بدن نقش دارد.

اگر میزان کم خونی شدید باشد یا در مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد می‌تواند به قلب، مغز و سایر اندام‌های بدن آسیب وارد نماید. گاهی اوقات کم خونی شدید می‌تواند منجر به مرگ شود. برای مردان سطح هموگلوبین کمتر از ۱۳.۵ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر و برای خانم‌ها سطح هموگلوبین کمتر از ۱۲ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر به عنوان کم خونی در نظر گرفته می‌شود.

جراحی-بینی-و-کم-خونی

کم خونی و جراحی بینی

کم خونی یک بیماری نسبتاً شایع می‌باشد و بیشتر افراد تصور می‌نمایند که این بیماری مشکل خاصی برای بیماران ایجاد نمی‌کند و بی‌ضرر می‌باشد، در صورتی که این بیماری به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به مشکلات زیادی می گردد.

بیمارانی که دچار کم خونی هستند و اقدام به جراحی بینی می کنند پس از جراحی ممکن است مشکلاتی از این قبیل را داشته باشند:

  • مدت بستری شدن در بیمارستان در افرادی که دچار کم خونی هستند پس از جراحی از افراد دیگر معمولاً بیشتر می‌باشد.
  • مدت زمان بهبودی در افرادی که دچار کم خونی هستند به طور متوسط از افراد سالم بیشتر است.
  • نیاز به تزریق خون حین جراحی و یا پس از جراحی در افرادی که کم خونی دارند بیشتر است.

چنانچه دچار کم خونی هستید و می خواهید عمل بینی انجام دهید، لازم است تا قبل از عمل، بهترین جراح بینی را انتخاب کنید تا با بررسی های لازم تشخیص دهد که شما می توانید جراحی را انجام دهید یا خیر.

جراحی بینی در افراد کم خون

با توجه به مواردی که ذکر شد و سایر موارد اکثر جراحان پلاستیک و یا پزشکان گوش و حلق و بینی به بیمارانی که قصد جراحی بینی دارند توصیه می‌نمایند که چند ماه پیش از عمل از طریق تغذیه مناسب، مصرف داروها و مکمل‌های حاوی آهن، تزریق خون و یا سایر روش‌ها تحت نظر یک هماتولوژیست (پزشک متخصص بیماری‌های خون) ابتدا بیماری کم خونی خود را درمان نمایند و سپس جهت جراحی اقدام نمایند تا میزان عوارض جانبی حین عمل و پس از عمل کاهش یابد.

جراحی-بینی-در-افراد-کم-خون

در صورتی که جراحی بینی به صورت اورژانسی باید انجام شود (در موارد شکستگی بینی و …) توصیه می‌شود پیش از جراحی ملاحظات لازم جهت مقابله با هرگونه عارضه‌ی ناخواسته ناشی از کم خونی لحاظ شود.

خونریزی یکی از عوارضی است که در هنگام جراحی بینی و یا پس از آن ممکن است ایجاد شود، بنابراین اگر دچار کم خونی هستید و اقدام به جراحی بینی نموده‌اید در صورت بروز هرگونه خونریزی غیر قابل کنترل باید به سرعت به اولین مرکز اورژانس نزدیک به خود مراجعه نمائید تا با مداخلات درمانی خونریزی متوقف شود و از عوارض خطرناک آن جلوگیری به عمل آید.

آیا جراحی بینی برای افراد کم خون خطرناک است؟

این موضوع مهم که جراحی بینی در افراد کم خون می تواند ایجاد خطر کند یا خیر باید توسط جراح بررسی شود. چنانچه کم خونی فرد خفیف باشد و مانعی برای بیهوشی او و انجام روند جراحی نگردد، با صلاحدید پزشک جراحی انجام می شود. در جراحی بینی احتمال اینکه فرد دچار خونریزی شدید شود کم است اما باید در ابتدا باید وضعیت کم خونی فرد مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی ارتباط جراحی بینی و کم خونی پرداختیم. به دلیل احتمال خونریزی طی انجام جراحی و بعد از آن، باید اطمینان حاصل شود فردی که قصد انجام عمل بینی را دارد دچار کم خونی نباشد. به همین دلیل پزشک قبل از جراحی آزمایش خون را برای او تجویز می نماید. برای اطمینان از اینکه دچار کم خونی نیستید و می توانید اقدام به عمل بینی نمایید، در ابتدا باید با پزشک خود مشورت نمایید. برای گرفتن وقت مشاوره از دکتر هادی سرمست متخصص گوش و حلق و بینی با شماره ۰۹۹۲۳۵۵۵۵۱۴ تماس بگیرید.

منابع:

https://www.practo.com/health-wiki/anemia-meaning-symptoms-and-types/93/article

https://www.plasticcosmetic-surgery.net/en/nose-surgery.html

SABM – Elective surgery in patients with anemia

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =