تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / بیهوشی در جراحی بینی + خطرات بیهوشی
۶ دقیقه

بیهوشی در جراحی بینی + خطرات بیهوشی

آنچه می خوانید...

بیهوشی در جراحی بینی ضروری است؟ با چه روش هایی انجام می شود؟ نگرانی و دغدغه درباره بیهوشی در جراحی بینی در افرادی که قصد جراحی بینی دارند، وجود دارد. امروزه جراحی بینی، یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی به شمار می رود که انجام آن نیازمند بیهوشی می باشد. به همین خاطر بسیاری از افراد از انجام جراحی و بیهوشی حین عمل واهمه دارند. بنابراین اگر تصمیم به جراحی بینی دارید اما از بیهوشی حین عمل می ترسید، بهتر است در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنید تا از این طریق بر ترستان غلبه نمایید. در این مقاله در نظر داریم به بررسی بیهوشی در جراحی بینی و انواع روش های بیهوشی بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا جراحی بینی نیاز به بیهوشی دارد؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، معمولا بیهوشی در جراحی بینی بیشتر از یک ساعت و گاهی ساعت ها طول می کشد. گاهی به خاطر شرایط پیچیده بیمار نیاز است که بیهوشی کامل اتفاق بیفتد. از آن جایی که مدت زمان عمل در این شرایط زیاد است، جراح از بیهوشی کامل استفاده می نماید. بیهوش شدن با این روش یا از طریق بو کردن ماده بیهوشی یا از طریق تزریق آن به رگ ها در نواحی گردن و دست اتفاق می افتد. عمل بینی از جمله عمل هایی است که انجام آن نیاز به بیهوشی بیمار دارد. در حقیقت به هیچ عنوان نمی توان این عمل را از طریق بی حسی موضعی یا به صورت سرپایی انجام داد.

از طرفی بیهوشی در جراحی بینی باعث شده بسیاری از افراد جامعه از انجام جراحی بینی واهمه داشته باشند و نتوانند تصمیم درستی برای عمل جراحی بینی بگیرند. این افراد بر این باور هستند که بیهوشی در جراحی بینی ممکن است موجب آسیب جدی به بدن و یا منجر به مرگ آن ها شود. معمولا این ترس ها از تجربه های ناخوشایند و تفکرات غلط افراد در گذشته ناشی می شود. در نتیجه همین موضوعات موجب ترس افراد از بیهوش شدن می شود.

آشنایی با انواع بیهوشی در جراحی بینی

می توان گفت در عمل جراحی بینی همانند بسیاری از جراحی ها، هنگام انجام جراحی از روش های مختلفی برای بی حس کردن بیمار و کاهش درد استفاده می شود تا بیمار متوجه عمل انجام شده نشود.

به طور معمول بیهوشی در جراحی بینی به سه روش بی حسی موضعی، استفاده از آرامبخش های وریدی و بیهوشی عمومی صورت می گیرد که انتخاب روش بیهوشی با تشخیص بهترین جراح بینی انجام می شود. در ادامه به توضیح هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

بی حسی موضعی

معمولا در عمل های سرپایی از بی حسی موضعی استفاده شده که محدود به ناحیه خاصی از بدن می شود. لازم به ذکر است در مواردی هم چون برداشتن اسکار نیز از بی حسی موضعی استفاده می شود اما استفاده از آن در جراحی بینی ممکن نیست. زیرا داروی بی حسی تنها موجب سست شدن بدن می شود و بیمار کاملا به خواب نمی رود.

بیهوشی توسط آرامبخش

به طور معمول در این روش تزریق داروی بیهوشی داخل وریدی موجب به خواب رفتن فرد حین عمل می شود و برای کاهش درد از بی حسی موضعی داخل بینی استفاده می شود. در این جا سطح بیهوشی و داروها طوری تنظیم می شوند که نیازی به گذاشتن لوله در راه هوا نیست و خود بیمار می تواند نفس بکشد. هم چنین در این روش تجربه هایی هم چون جابجایی استخوان ها، شنیدن صدای چکش و شکستن استخوان های بینی می تواند موجب ناراحتی بیمار پس از عمل شود.

Types-of-anesthesia

بیهوشی عمومی

رایج ترین نوع بیهوشی در جراحی بینی، استفاده از بیهوشی عمومی می باشد. در این روش وارد شدن ماده بیهوشی از طریق رگ های وریدی یا استنشاق کردن صورت می گیرد. از آن جایی که در این نوع بیهوشی بیمار کاملا غیر هوشیار است، لوله موسوم به ایروی را داخل نای فرد قرار می دهند تا امکان تنفس او فراهم شود. این نوع بیهوشی کاملا مؤثر و از نوع بی خطر می باشد.

خطرات بیهوشی در جراحی بینی

چنانچه بیهوشی در جراحی بینی توسط متخصص بیهوشی انجام گردد از امنیت زیاد و همچنین اطمینان بالایی برخوردار می باشد. اما باید توجه نمایید که نمی توان این مسئله را به این معنا دانست که دیگر هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند. زیرا در پاره ای از موارد، افراد در هنگام بیهوشی دچار جراحت های جبران ناپذیری شده اند. همچنین در مواردی نیز برخی افراد در زمان بیهوشی جان خود را از دست داده اند. توجه داشته باشید که ممکن است بیهوشی در آن دسته از افرادی که درگیر بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی، ضایعات مغزی، نارسایی ریه، فشار خون مزمن و … می باشند، با پیامدها، مشکلات و عوارض گوناگونی همراه باشد.

در ادامه به برخی از خطرات بیهوشی در عمل بینی اشاره خواهیم کرد.

احساس لرز

احساس لرزی که هنگام به هوش آمدن تجربه می کنید، در علم پزشکی هیپوترمی نامیده می شود. معمولا این احساس با مورمور شدن، حس لرز، سیخ شدن موهای بدن و دانه دانه شدن پوست خود را نشان می دهد.

سردرد

سردرد یکی از خطرات ناشی از بیهوشی موضعی می باشد. بیشتر افرادی که تحت بیهوشی موضعی قرار می گیرند، عوارضی هم چون سرگیجه، سردرد و خواب آلودگی کوتاه مدت را تجربه می کنند.

حالت تهوع و استفراغ

استفراغ و حالت تهوع از شایع ترین و رایج ترین پیامدهای بیهوشی است. به طور معمول این حالت در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی به وجود آمده و در کمتر از چند روز برطرف می شود. این حالت بیشتر به دلیل استفاده از داروی بیهوشی اتفاق می افتد.

درد عضلانی

اگر اندام ها در زمان جراحی به شکل نامتعارفی قرار بگیرند، موجب درد در قسمت پشت، قفسه سینه و شانه ها خواهد شد. این قبیل دردها معمولا بدون نیاز به دارو و ظرف ۲ الی ۳ روز بهبود می یابند.

گلو درد

گلو درد یکی از شایع ترین عوارض بیهوشی عمومی است که غالبا با خشکی دهان و گرفتگی صدا همراه است.

کلام آخر

در این مقاله به توضیحاتی درباره بیهوشی در جراحی بینی پرداختیم. بیمار طی روند عمل بینی باید بیهوش باشد تا بدون درد و ناراحتی انتخاب نوع بیهوشی بر اساس شرایط بیمار و صلاحدید جراح انتخاب می شود.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =