تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / آیا جراحی بینی خطرناک است؟
۷ دقیقه
خطر-جراحی-بینی

آیا جراحی بینی خطرناک است؟

آنچه می خوانید...

آیا جراحی بینی خطرناک است؟ با وجود اینکه روش‌های جراحی هر سال پیشرفت می‌کند، اما مانند هر جراحی دیگری، جراحی بینی نیز ممکن است با خطراتی همراه باشد. به طور کلی زمانی که بیمار بیهوشی می گیرد و پوست برش داده می شود، خطراتی نیز به طور بالقوه وجود خواهند داشت، این خطرات شامل خطراتی حین جراحی و عوارض جانبی پس از جراحی می‌باشد. برای تصمیم‌ گیری جهت انجام این جراحی باید ابتدا با جراح خود صحبت نمایید و با در نظر داشتن تمام عوارض و خطراتی که ممکن است برای شما پیش بیاید برای جراحی آماده شوید. انتخاب جراح بینی حاذق و با تجربه می تواند این خطرات را به حداقل برساند. در ادامه برخی از عوارض و خطرات جراحی بینی شرح داده خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید…

خطرات جراحی بینی

در این بخش خطرات جراحی بینی که احتمال بروز آن ها وجود دارد را نام می بریم. باید توجه داشته باشید که در صورتی که به بهترین جراح بینی که تجربه و تخصص لازم را در زمینه جراحی بینی داشته باشد مراجعه نمایید، هیچ یک از این خطرات برای شما اتفاق نخواهد افتاد و با اطمینان خاطر می توانید نسبت به عمل بینی اقدام نمایید.

آیا-جراحی-بینی-خطرناک-است؟

از جمله خطرات جراحی بینی عبارتند از:

  • خطراتی که مرتبط با بیهوشی هستند.
  • روند ضعیف بهبودی زخم‌ها و بافت اسکار
  • تغییر در حساسیت پوست (بی‌حسی یا درد شدید)
  • سوراخ شدن تیغه بینی یا سپتوم (این خطر بسیار نادر بوده اما گاهی پیش می‌آید که در این هنگام احتیاج به جراحی دوم جهت ترمیم سپتوم می‌باشد.)
  • تغییرات ظاهری نامناسب که بیمار از آن رضایت ندارد.
  • تغییر رنگ و تورم در پوست
  • احتیاج به جراحی ترمیمی به دلیل مشکلاتی که در جراحی اول ایجاد شده است.
  • خونریزی از بینی: طی هفته‌ی اول پس از جراحی بعضی بیماران ممکن است دچار خونریزی از بینی شوند. این خونریزی در اکثر مواقع با فشار موضعی و استفاده از یخ برطرف می‌شود اما گاهی اوقات نیاز است که یک گا‌ز استریل در داخل بینی قرار داده شود تا خونریزی متوقف شود. اگر خونریزی خیلی شدید باشد باید بیمار در بیمارستان بستری شود تا دلیل خونریزی بررسی شود و در بعضی مواقع ممکن است احتیاج به تزریق خون جهت جبران خون از دست رفته باشد.
  • عفونت: بعد از جراحی بینی احتمال عفونت بسیار کم می‌باشد اما در مواردی ممکن است پیش بیاید. عفونت منجر به کبودی، درد در بافت نرم بینی، صورت یا سینوس‌ها می‌شود. در صورت بروز عفونت باید یک دوره آنتی‌بیوتیک مصرف شود.
  • مشکل در تنفس از طریق بینی پس از جراحی: اگر جراح تبحر لازم را نداشته باشد و نسبت به فیزیولوژی و آناتومی بینی از دانش لازم برخوردار نباشد و بدون در نظر گرفتن آناتومی بینی، آن را بیش از حد کوچک کند یا استخوان بینی و دیواره‌ی جانبی آن بیش از حد تنگ شود ممکن است اختلالاتی در تنفس ایجاد کند، برای برطرف کردن بسیاری از این اختلالات احتیاج به یک جراحی ترمیمی وجود دارد. در اکثر موارد عملکرد بینی پس از جراحی ترمیمی بهبود می‌یابد اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است بعضی از مشکلاتی که ایجاد شده است تا همیشه باقی بمانند.

آیا جراحی بینی خطرناک است؟

درباره خطرات جراحی بینی که ممکن است رخ دهد صحبت کردیم. اما به طور کلی باید بدانید که جراحی بینی در صورتی که توسط جراح بینی حاذق و متخصص انجام شود و بیمار مراقبت ها و دستورالعمل هایی که پزشک تجویز نموده را به درستی انجام دهد، خطری برای او اتفاق نخواهد افتاد.

عوارض جانبی جراحی بینی

علاوه بر خطراتی که در بالا ذکر شد، تعدادی عارضه جانبی نیز ممکن است پس از جراحی برای شما به وجود بیاید که اکثر آن‌ها کوتاه مدت بوده و به مرور زمان برطرف می‌شوند. برخی از افراد ممکن است هیچ کدام از این عوارض را نداشته باشند و برخی ممکن است چند مورد از آن را همزمان تجربه کنند. این عوارض عبارتند از:

درد پس از جراحی

درد پس از جراحی بینی کاملاً طبیعی می‌باشد زیرا علاوه بر پوست، استخوان و غضروف نیز دچار برش و تغییراتی شده‌اند و پس از جراحی زمانی‌ که بافت‌ها و نواحی تحت جراحی شروع به بهبودی می‌کنند مقداری درد نیز حس خواهد شد. این درد معمولاً توسط مسکن‌هایی که بدون نسخه می‌توان از داروخانه تهیه کرد بهبود می‌یابند اما اگر میزان درد با مسکن‌ها تسکین پیدا نکند باید با پزشک خود تماس بگیرید.

تورم و التهاب

تورم در اطراف چشم و بینی بسیار شایع است و پس از حدود دو هفته میزان آن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. البته تا ۶ ماه پس از جراحی به علت حساس بودن این ناحیه، ممکن است مقدار جزئی از تورم وجود داشته باشد.

کبودی

کبودی نیز جزء عوارض شایع پس از جراحی بینی می‌باشد که با توجه به حساسیت پوست شما نسبت به جراحی ممکن است شدت آن متفاوت باشد. کبودی معمولاً دور چشم و بینی به وجود می‌آید و حدود ده روز ممکن است طول بکشد و به مرور کم رنگ می‌شود. هرگونه تغییر رنگ غیرعادی باید تحت نظر باشد و اگر حس می‌کنید کبودی به وجود آمده طبیعی نیست حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

اسکار یا جای زخم

در جراحی بینی بسته برش‌ها در قسمت داخلی بینی می‌باشد و جای زخم کاملاً پنهان است و معمولاً اثری روی پوست باقی نمی‌ماند اما در جراحی بینی باز یک برش کوچک در دو طرف سوراخ بینی ایجاد می‌شود، این برش معمولاً پس از مدتی به طور کامل بهبود می‌یابد و اثر آن به سختی مشخص است اما گاهی اوقات با توجه به نوع پوست بیمار و مسائل غیرقابل پیش‌بینی ممکن است جای زخم روی بینی باقی بماند.

با توجه به خطرات و عوارضی که ذکر شد در انتها یادآوری می‌کنیم که جراحی بینی مانند هر جراحی دیگری خطراتی را به همراه دارد بنابراین بهتر است در انتخاب پزشک و کلینیک خود نهایت دقت را داشته باشید و با انتخاب یک کادر درمان حرفه‌ای بتوانید بدون هیچ خطری جراحی را پشت سر بگذارید و میزان عوارض جانبی پس از جراحی را به حداقل برسانید.

خطر بیهوشی در جراحی بینی

خطرات-عمل-بینی

بیمار باید طی انجام عمل جراحی بینی بیهوش باشد تا درد و ناراحتی که برای او ایجاد می شود مانع انجام کار جراح نشود و جراحی به خوبی پیش برود. جراح ممکن است از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده کند. معمولا بیهوشی برای افرادی که از سلامت عمومی برخوردارند هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت ومشکلات قلبی ممکن است باعث ایجاد خطراتی شود. همچنین حساسیت به داروهای بیهوشی، جابجایی لوله بیهوشی که باعث رساندن اکسیژن به بیمار می شود و موارد دیگر می تواند خطرناک باشد.

آیا مرگ بر اثر جراحی بینی وجود دارد؟

احتمال مرگ در همه اعمال جراحی وجود دارد و فقط مختص به عمل بینی نیست، اما احتمال آن بسیار پایین است و شواهد نشان می دهد اکثر جراحی های بینی با موفقیت انجام شده و مرگبار نبوده است. قبل از انجام عمل بینی باید سابقه پزشکی و ابتلای فرد به بیماری و مصرف دارو توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد زیرا ممکن است داروی بیهوشی برای آن ها مشکل ایجاد نماید. استفاده نادرست از داروهای بیهوشی یا بی تجربگی جراح می تواند احتمال مرگ بر اثر جراحی بینی را افزایش دهد.

منابع:

https://rhinoplastytoronto.ca/rhinoplasty/risks/

https://www.thenoseclinic.co.uk/latest-insights-blog/possible-risks-and-side-effects-of-rhinoplasty-2/

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =