تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / بهترین فصل جراحی بینی تابستان یا زمستان؟
۷ دقیقه

بهترین فصل جراحی بینی تابستان یا زمستان؟

آنچه می خوانید...

بهترین فصل جراحی بینی کدام فصل است؟ این سوال برای هر فردی که قصد عمل بینی دارد پیش می آید. جراحی بینی در هر فصلی می‌تواند انجام شود و هر فرد باید با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد و با صلاحدید جراح، بهترین فصل جراحی بینی را انتخاب نماید. اغلب افراد فصل تابستان را جهت جراحی بینی انتخاب می کنند، اما باید بدانید در فصل های دیگر مانند زمستان نیز قادر به انجام جراحی بینی می باشید. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی مزایا و معایب جراحی بینی در این دو فصل می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید…

بهترین فصل جراحی بینی

جراحی بینی در فصل تابستان

از آن‌جایی که پس از جراحی بینی نیاز به چند هفته استراحت دارید، بنابراین تابستان یکی از بهترین فصل‌ها جهت جراحی بینی می‌باشد. در این فصل بدون اینکه استرس مرخصی استعلاجی از مدرسه و دانشگاه را داشته باشید، یا اینکه نگران عقب ماندن از درس‌ها خود باشید می‌توانید با خیال راحت اقدام به جراحی نمائید. اگر شما شاغل هستید می‌توانید از تعطیلات تابستانی خود به عنوان فرصتی مناسب جهت استراحت استفاده نمائید. اگر یک مادر خانه دار هستید که فرزندانتان در سنین دبستان و دبیرستان قرار دارند نیز می‌توانید از این فرصت استفاده نمائید، در این فصل نیازی نیست که نگران عقب ماندن بچه‌ها از برنامه تحصیلی‌شان باشید، همچین فرزندتان می‌تواند پس از جراحی به شما کمک کند تا دوران نقاهت و بهبودی را به خوبی پشت سر بگذارید.

مزایای جراحی بینی در فصل تابستان

یکی از مزایای جراحی بینی در تابستان این است که کسی از جراحی زیبایی بینی شما اطلاعی پیدا نمی‌کند. یکی از مواردی که اکثر بیماران نسبت به آن حساس هستند اطلاع دیگران از جراحی بینی آن‌ها می‌باشد، همه‌ی افراد دوست دارند که ظاهری طبیعی داشته باشند، وقتی که شما در تعطیلات تابستانی قرار دارید به مدت سه ماه زمان دارید تا جراحی بینی خود را انجام دهید، چسب بزنید، تورم و التیام پس از جراحی کاهش پیدا کند، بدون اینکه هیچ کدام از دوستان شما از این موضوع اطلاعی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی استخوانی تهران

معایب جراحی بینی در فصل تابستان

یکی از مواردی که در مورد جراحی بینی باید رعایت شود دور ماندن از آفتاب به مدت ۶ هفته می‌باشد، بنابراین شاید یکی از نکات منفی جراحی در فصل تابستان مربوط به اشعه آفتاب باشد، پس ازجراحی باید به مدت ۱ الی ۲ ماه زمانی که از منزل بیرون می‌روید در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و همچنین از ضدآفتاب‌های مناسب استفاده کنید. با این که این فصل مزایای بسیاری برای بیماران دارد اما بعضی از پزشکان جراحی در این فصل را پیشنهاد نمی‌دهند و عقیده دارند جراحی در فصل سرد مانند زمستان مزایای بیشتری دارد. شما می توانید در خصوص این موضوع که بهترین فصل برای جراحی بینی شما کدام است با بهترین جراح بینی مشورت کنید.


نمونه کارهای جراحی بینی دکتر هادی سرمست

بهترین-جراح-بینی-گوشتی
چهار-ماه-بعد-از-جراحی-بینی
سه-سال-بعد-از-جراحی-بینی

جراحی بینی در فصل زمستان

هوای سرد زمستان باعث می‌شود پوست بینی سریع تر منقبض شود و التهابات با سرعت بیشتری بهبود بیابند. (اما اگر در هوای خیلی سرد مجبور شدید بیرون بروید باید بینی خود را به طور کامل بپوشانید.) از آن‌جایی که در فصل زمستان میزان نور خورشید کمتر است بنابراین محل زخم شما کمتر نمایان خواهد شد (عدم به جا ماندن لکه‌های پوستی پس از جراحی) و در اکثر موارد نیازی نیست که مراقبت‌های شدید در برابر اشعه خورشید داشته باشید.

بیشتر بخوانید: جراحی قوز بینی

مزایای جراحی بینی در فصل زمستان

پس از جراحی بینی تا چند ماه نمی‌توانید از عینک آفتابی استفاده نمائید، به این دلیل که وزن پایه‌ عینک روی پل بینی در بهبود زخم هایی که پس از جراحی داخل بینی ایجاد شده است اختلال ایجاد می‌کند، در فصل زمستان مشکلی از لحاظ عینک آفتابی نخواهید داشت.

اگر دچار آلرژی‌های فصلی هستید فصل بهار و تابستان برای جراحی بینی شما مناسب نمی‌باشد، بنابراین بهتر است فصل زمستان را انتخاب نمائید. یکی از ایام مناسب جهت جراحی بینی تعطیلات عید نوروز می‌باشد که هم می‌توانید از مزایای هوای خنک اوایل بهار استفاده نمائید، هم قبل از شروع آلرژی‌های فصلی دوران نقاهت را به پایان برسانید و هم از تعطیلات جهت دوره‌ی نقاهت استفاده کنید.

معایب جراحی بینی در فصل زمستان

از معایب فصل زمستان جهت جراحی بینی می‌توان به شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا اشاره نمود که اگر در دوره‌ی نقاهت خود دچار این بیماری‌ها شوید، زمان بهبودی شما به تاخیر می‌افتد. بنابراین اگر در فصل زمستان تصمیم به جراحی دارید، تزریق واکسن آنفولانزا، استفاده از مکمل‌های ویتامین سی، شستن دست‌ها به صورت مکرر، عدم حضور در مکان‌های شلوغ و سربسته، دوری از افراد بیمار، دست نزدن به چشم و بینی و دهان از توصیه‌هایی می‌باشد که در جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: پیوند غضروف به بینی

بهترین فصل برای جراحی بینی

اغلب افرادی که متقاضی جراحی بینی هستند در اواخر سنین نوجوانی یا اوایل سنین جوانی قرار دارند، این سنین زمانی هستند که افراد روی ظاهر خود بیشتر حساس هستند و به دنبال ایجاد تغییرات زیبایی هستند. به همین علت اکثر آن‌ها فصل تابستان را جهت جراحی بینی انتخاب می‌کنند که در تعطیلات تابستانی دبیرستان و دانشگاه قرار دارند. اما بر اساس تحقیقات انجام شده فصل تابستان به جز تعطیلات مزایای دیگری نیز برای جراحی بینی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

چه فصلی برای جراحی بینی مناسب است؟

با توجه به توضیجاتی که ارائه کردیم، فصل سرما و گرما هر یک مزایای خاص خود را برای جراحی بینی دارند. از این رو نمی توان گفت بهترین فصل جراحی بینی دقیقا کدام فصل می باشد. اگر می خواهید در تابستان اقدام به جراحی بینی کنید، با توجه به تعطیلات تابستان به ویژه افراد محصل می توانند از این فرصت بهره ببرند و بدون دغدغه استراحت کافی داشته باشند. اما ار طرفی اگر در فصل زمستان جراحی بینی انجام دهید، کمتر در معرض نور خورشید و گرما قرار خواهید گرفت و بینی شما سریع تر ترمیم پیدا می کند.

برای اطلاع از اینکه چه فصلی برای جراحی بینی شما مناسب است می توانید با دکتر هادی سرمست جراح پلاستیک بینی و صورت مشورت نمایید.

زمان های نامناسب برای جراحی بینی

برخی از زمان‌ها در زندگی همه‌ی افراد وجود دارد که بهتر است در آن دوره‌ها اقدام به جراحی‌های غیر ضروری مانند جراحی بینی نکنند به عنوان مثال:

  • اگر به تازگی یک بحران عاطفی را پشت سر گذاشته‌اید.
  • اگر درگیر مشکلات خانوادگی هستید.
  • اگر از لحاظ روحی تعادل ندارید ممکن است از تصمیمی که اکنون گرفته‌اید چند ماه بعد دچار پشیمانی شود.
  • اگر از لحاظ جسمانی ضعیف هستید یا به تازگی یک بیماری سخت را پشت سر گذاشته‌اید.

جراحی بینی با توجه به برش‌ها، اصلاحات غضروفی و استخوانی که در داخل بینی انجام می‌گیرد احتیاج به چندین ماه زمان جهت التیام و بهبود دارد، بنابراین باید در وضعیت سلامتی و جسمانی خوبی قرار داشته باشید تا بتوانید دوران نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارید و هم چنین در مقابل عفونت‌های احتمالی یا دیگر عوارض جانبی پس از جراحی به خوبی مقاومت نمائید و این دوران را پشت سر بگذارید.

کلام آخر

در این مقاله بهترین فصل جراحی بینی را مورد بررسی قرار دادیم و درباره دو فصل تابستان و زمستان را که اکثر پزشکان جهت جراحی بینی توصیه می‌نمایند، توضیحات کاملی ارائه دادیم. همچنین مزایا و معایب هر کدام را تا حدودی بیان کردیم. اما پیش از اینکه جهت انتخاب فصل مناسب برای جراحی بینی تصمیم بگیرید لازم است که این نکات را به یاد داشته باشید و با توجه به آن‌ها زمان مناسب جهت جراحی بینی را انتخاب نمائید. دوره‌ی زمانی که استرس ندارید و در شرف ایجاد تغییرات مهم در زندگی خود نیستید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =