تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / نکات مهم درباره پیوند غضروف به بینی در جراحی
۶ دقیقه
غضروف پیوندی در جراحی بینی

نکات مهم درباره پیوند غضروف به بینی در جراحی

آنچه می خوانید...

آیا تاکنون چیزی در مورد پیوند غضروف به بینی شنیده‌‎اید؟! در این روش، از پیوند غضروف برای شکل‌دهی ایده‌آل و مناسب بینی استفاده می‌کنند. این روش یکی از روش‌های مدرن برای شکل‌دهی مناسب به بینی است. در برخی از موارد به جهت شکل نامناسب بینی، استفاده از غضروف، بسیار ضروری خواهد بود. برای انجام این عمل، قطعا با سوالات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. سوالاتی از قبیل: غضروف پیوندی چیست و چگونه از آن استفاده می‌کنند؟ در چه مواقعی باید از پیوند غضروف برای بینی استفاده کرد؟ هزینه‌ این عمل چقدر است؟ و بسیاری از سوالات دیگر که دریافت پاسخ آن ها به شما کمک می کند تا یک عمل آگاهانه و هوشمندانه داشته باشید. جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه، با این مقاله همراه شوید.

عمل پیوند غضروف به بینی چیست؟

عمل پیوند غضروف به بینی یکی از زیر مجموعه‌های جراحی بینی یا رینوپلاستی است. برای پدید آوردن یک بینی ایده‌آل، سالم و همچنین زیبا، استفاده از تکنیک‌ها و متد خاص، بسیار کاربردی خواهد بود. برای شناخت تکنیک‌های مناسب برای هر نوع بینی، شناخت آناتومی طبیعی بینی و ظاهر دلخواه بیمار، اهمیت بالایی خواهد داشت. در برخی از موارد شاهد درخواست بیمار برای تغییر شکل بینی و یا حتی بزرگ کردن آن، خواهیم بود. در این صورت استفاده از غضروف بسیار کاربردی می‌باشد. از این عمل جراحی با عنوان رینوپلاستی غضروف نیز یاد می‌کنند.

پیوند غضروف به بینی

در بسیاری از نواحی مختلف بدن، می‌توان شاهد غضروف‌ها بود. برخی از آنها بهترین گزینه برای پیوند به بینی به شمار می‌روند. از جمله غضروف‌های کاربردی در بدن، می‌توان به: گوش‌ها، دنده‌ها، تیغه بینی (سپتوم) و … اشاره نمود. سال هاست که غضروف‌ها به عنوان بهترین گزینه برای پیوند شناخته شده‌اند.

ویژگی های بهترین غضروف پیوندی در جراحی زیبایی بینی

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای موفقیت در این زمینه، توجه به انتخاب صحیح و دقیق غضروف برای پیوند به بینی است. غضروف مناسب و ایده‌آل، می‌تواند نتیجه موفقیت آمیزی را برای عمل بینی شما، به همراه داشته باشد. بهترین و ایده‌آل‌ترین انتخاب، استفاده از غضروف طبیعی بدن مراجعه کننده است. موارد و نکات دقیق بسیار زیادی، بر روی استفاده از غضروف طبیعی بدن فرد، دلالت می‌کنند.

بدن با عوامل ناشناخته، مقابله می‌کند. استفاده از پروتزهای مصنوعی برای پیوند به بینی، بسی پر خطر به شمار می‌رود. پروتزهای سیلیکونی و گورتکس از جمله عوامل خارجی برای بدن به شمار می‌روند. از این رو گاهی این پروتزهای از سمت بدن، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند. در این صورت شاهد پس زدن غضروف توسط بدن، خواهید بود.

غضروف‌هایی که از بدن برای پیوند غضروف به بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جانب بدن شناخته شده هستند. از این رو با ریسک و خطر بسیار کمتری مواجه خواهند بود. لذا اغلب پزشکان متخصص، این روش را به عنوان بهترین روش برای پیوند، انتخاب می‌کنند. اغلب بهترین نواحی که برای تهیه غضروف از آنها استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • غضروف تیغه بینی
  • غضروف گوش
  • غضروف قفسه سینه

اما پیوند غضروف مصنوعی به بینی زمانی صورت می‌گیرد که فرد مراجعه کننده به دلایل مختلف، از غضروف مناسب برخوردار نباشد. در برخی از افراد به دلایل: مادرزادی بودن، تصادف و … از غضروف مناسب برخوردار نخواهند بود. در این صورت پزشکان از غضروف‌های مصنوعی برای پیوند استفاده می‌کنند.

چه افرادی نیاز به استفاده از پیوند غضروف به بینی دارند؟

با توجه به رواج عمل رینوپلاستی، متدهای پیشرفته‌ای برای آن به کار گرفته شده، که هر کدام در کیفیت نتیجه کار، نقش بسزایی دارند. در این متدهای کاربردی، برخی از بینی‌ها از سایز کوچک و برخی دیگر از سایز بزرگتری برخوردار می‌شوند. اما شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که چه افرادی نیازمند پیوند غضروف در ناحیه بینی خواهند بود؟ اغلب افرادی که برای این عمل بهترین گزینه به شمار می‌روند، عبارتند از:

  • به دنبال بالا بردن پل بینی خود هستند.
  • به دنبال بهبود و رفع برآمدگی بینی خود هستند.
  • به دنبال بزرگ کردن نوک بینی هستند.
  • به دنبال افزایش سایز بینی به دلایل مختلف، هستند.
  • به دنبال جهت دهی و زاویه دادن به بینی هستند.
غضروف پیوندی بینی

پزشکان متخصص و متبحر در این زمینه، با معاینه بینی، تشخیص می‌دهند که بینی شما نیاز به پیوند غضروف دارد یا خیر!؟! از این رو بهترین گزینه برای انتخاب این روش، توجه به نظر پزشک متخصص و کارآزموده است. در بسیاری از موارد از این عمل برای رفع نواقص و بهبود بافت‌های از دست رفته، استفاده می‌شود. رفع ایرادات ساختاری در بینی از جمله مزایای مهم این عمل، به شمار می‌رود. بنابراین لازم است برای انجام این جراحی به بهترین جراح بینی مراجعه کنید.

روش‌های مختلف عمل غضروف به تیغه بینی

برای انجام این عمل، شاهد روش‌های مختلفی خواهیم بود. هر کدام از این روش‌ها بر اساس نیاز بدن مراجعه کننده و نظر پزشک، انجام می‌پذیرد. از جمله این تکنیک‌های منحصر بفرد، می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیوند غضروف به تیغه بینی (سپتوم)

در داخل بینی، شاهد یک دیواره استخوانی و غضروفی هستیم که جدا کننده‌ی دو حفره بینی است می باشد. این دیواره سپتوم یا تیغه بینی نام دارد. در صورتی که تیغه بینی فرد مراجعه کننده نیاز به ترمیم داشته باشد، پزشک اقدام به برداشتن قطعه‌ی کوچکی از غضروف گوش می‌نماید و در جراحی انحراف تیغه بینی عمل پیوند انجام می شود. در این صورت فرد با تغییر شکل مناسب و بهبود ظاهر بینی خود، مواجه خواهد شد.

پیوند غضروف کانگال

از دیگر روش‌های مناسب برای پیوند غضروف به بینی، می‌توان به روش پیوند غضروف گوش اشاره نمود که بسیار ایده آل می باشد. با انجام این عمل هرگز در ظاهر گوش، شاهد تغییر، جای عمل و … نخواهید بود. این غضروف از قسمت کاسه گوش، جدا می‌شود. انعطاف پذیری و نرمی بالای این غضروف، آن را به بهترین گزینه برای انجام عمل رینوپلاستی و پیوند غضروف، مبدل نموده است.

پیوند غضروف دنده

پیوند غضروف دنده‌ای نیز یکی از مناسب‌ترین پیوندها برای انجام عمل بینی به شمار می‌رود. در این عمل، جراح می‌تواند مقدار زیادی از غضروف را برداشته و در حین عمل، از آن استفاده کند. از این عمل اغلب در مواردی استفاده می‌شود که مراجعه کننده، نیازمند طیف وسیعی از بازسازی و ترمیم باشد. این عمل در کنار زمان‌بر بودن، هزینه‌ی بالاتری را نیز به همراه خواهد داشت. این غضروف‌ها از غضروف‌های دیگر، سفت‌تر هستند.

هزینه پیوند غضروف به بینی

هزینه پیوند غضروف به بینی بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. تکنیک جراحی، ناحیه برداشت غضروف، تخصص و دستمزد جراح، پیچیدگی مشکلات بینی و نیاز به غضروف و … از جمله این فاکتورها می باشد. برای اطلاع دقیق از هزینه ها و مشاوره با مطب دکتر هادی سرمست با شماره 09923555514 تماس بگیرد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 6 =