تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / گوشت اضافه بعد از جراحی بینی چه علتی دارد؟
۶ دقیقه
گوشت اضافه بعد از عمل بینی

گوشت اضافه بعد از جراحی بینی چه علتی دارد؟

آنچه می خوانید...

گوشت اضافه بعد از جراحی بینی یک پدیده‌ی بسیار نادر است که ممکن است دغدغه‌ی فکری بسیاری از افرادی باشد که این جراحی را انجام داده اند و یا در فکر انجام آن هستند زیرا به وجود آمدن گوشت اضافه بعد از جراحی بینی ممکن است نتیجه‌ی خوب این جراحی را کاملا از بین ببرد. در مقاله‌ی زیر اطلاعات بیشتری برای درک علل و درمان گوشت اضافه و یا همان کلوئید بعد از جراحی بینی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

گوشت اضافه بعد از جراحی بینی

علل تشکیل گوشت اضافه بعد از جراحی بینی

به طور کلی نمی‌توان به طور دقیق و یا مشخصی دلیل به وجود آمدن گوشت اضافه بعد از جراحی بینی را بیان کرد، زیرا علل اصلی تشکیل کلوئید در بینی مشخص نیستند. با این حال، می‌توان چندین مورد را به عنوان عوامل موثر بر به وجود آمدن آن در نظر گرفت که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

رنگ پوست

یکی از این عوامل رنگ پوست افراد است. معمولا افراد با رنگ پوست تیره‌تر و رنگدانه‌های پوستی زیاد، بیشتر در معرض دچار شدن به گوشت اضافه هستند. همچنین احتمال به وجود کلوئید پس از جراحی بینی در افرادی که نژاد آفریقایی و آسیای شرقی دارند بیشتر از بقیه‌ی نژادها است.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی زنانه

عدم مهارت جراح

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تاثیرات غیر قابل جبرانی پس از جراحی، علاوه بر به وجود آمدن گوشت اضافه داخل و یا خارج از بینی، داشته باشد عدم تجربه‌ی کافی جراح و نداشتن مهارت کافی در حین عمل به خصوص در زمان ایجاد برش‌های لازم در بینی و زدن بخیه است. 

گاهی اوقات افراد خودشان به دستورات جراح پس از انجام جراحی دقت کافی نمی‌کنند و آن‌ها را به درستی انجام نمی‌دهند. انجام ندادن دستورالعمل‌های جراح از جمله نحوه‌ی استفاده از پماد و کرم، می‌تواند برای فرد آسیب زا باشد و ممکن است یکی از عوامل به وجود آمدن گوشت اضافه بعد از جراحی بینی باشد. 

داشتن سابقه ابتلا به کلوئید

داشتن سابقه‌ی ابتلا به کلوئید و یا گوشت اضافه نیز می‌تواند یکی از عوامل این مشکل باشد. این موضوع در افراد ذاتی است و بعضی از افراد به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به کلوئید هستند.  

عدم رعایت توصیه های پزشک

نداشتن رژیم غذایی مناسب پس از جراحی ممکن است اثر منفی در بهبودی و ترمیم زخم داشته باشد. گوش دادن به توصیه‌های پزشک در رابطه با غذاهایی که باید مصرف شوند اهمیت بسیار زیادی دارد. در زمان ترمیم و بهبودی نوشیدنی‌های الکلی و گازدار را مصرف نکنید و خودداری از مصرف دخانیات نیز می‌تواند به تسریع بهبودی شما کمک کرده و باعث مختل شدن پروسه‌ی اکسیژن رسانی و رساندن مواد غذایی به بافت‌ها نمی‌شود.  

در کل زمانی که زخمی در بدن به وجود می‌آید، سلول‌های آن ناحیه شروع به بازسازی و ترمیم آن زخم می‌کنند و این ترمیم همراه با ایجاد سلول‌های همان ناحیه است. در صورتی که این سلول‌ها بیش از حد نیاز ترمیم، ایجاد شوند منجر به به وجود آمدن پوست اضافه و یا کلوئید می‌شود.  

بیشتر بخوانید: جراحی بینی در فصل سرما

علائم گوشت اضافه در بینی

اگر در محل برش جراحی، قسمتی از گوشت و یا بافت آن قسمت ظاهری برجسته و یا ناهموار داشته باشد، ممکن است گوشت اضافه بینی در محل جراحی باشد. علاوه بر کنار محل جراحی، احتمال به وجود آمدن گوشت اضافه در داخل بینی نیز وجود دارد. 

علائم گوشت اضافه در بینی

همچنین در صورت بروز علائم دیگری چون خونریزی‌های پی در پی بینی، آبریزش بینی غیرعادی، از دست دادن حواس چشایی و بویایی، سردرد و احساس درد در فک بالایی بهتر است توسط جراح معاینه شوید تا از نبود مشکل و نداشتن گوشت اضافی در بینی خود اطمینان حاصل نمایید. 

 آیا گوشت اضافه بعد از عمل بینی باعث انسداد راه های تنفسی می شود؟ 

در صورتی که گوشت اضافه در داخل بینی به وجود آمده باشد احتمال این که تنفس را مشکل سازد و یا بخشی از راه‌های تنفسی را مسدود کند وجود دارد. با این حال باید به این موضوع نیز توجه کرد که انسداد راه‌های تنفسی پس از انجام جراحی بینی یک پدیده‌ی عادی است و در 6 هفته‌ی اول نباید انتظار داشت که بتوان به راحتی نفس کشید. بنابراین احساس انسداد در بینی و عدم توانایی در تنفس صحیح نمی‌تواند حتما علامتی برای گوشت اضافه در بینی باشد و باید توسط جراح بررسی شوید. 

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی استخوانی تهران

درمان گوشت اضافه داخل بینی

روش‌های مختلفی وجود دارند که برای درمان گوشت اضافه بعد از جراحی بینی از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها استفاده از پماد مخصوص گوشت اضافه بعد از جراحی بینی است. این پماد توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. روش استفاده از پماد و توجه به دستور پزشک برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب اهمیت بسیاری دارد. به طور معمول باید 2 تا 3 دقیقه محل مورد نظر را با پماد ماساژ دهید. 

همچنین تزریق استروئید یا کورتون در به طور منظم می‌تواند خارش زخم را کاهش داده و با گذشت زمان گوشت اضافی را از بین ببرد. 

استفاده از لیزر راهی دیگر برای درمان کلوئید بعد از جراحی بینی است که افراد به سراغ آن می‌روند. با توجه به شرایط هر فرد تعداد جلسات لازم برای لیزر متغیر است. لیزر راهی موثر برای از بین بردن زخم به وجود آمده و گوشت اضافه است. 

در صورتی که هیچ یک از راه‌های ذکر شده در از بین بردن گوشت اضافه موثر نباشند، جراحی ترمیمی و یا ثانویه‌ی بینی راهی است که می‌توان برای درمان کلوئید بینی در نظر گرفت. 

نتیجه گیری 

ابتلا به گوشت اضافه بعد از جراحی بینی یکی از مشکلات بسیار نادر است بنابراین نباید بیش از حد نگران مبتلا شدن به آن باشید. هر چند محتاط بودن و توجه به موقع به علائم احتمالی و مراجعه به پزشک می‌تواند جلوی مشکلات بزرگ‌تر را بگیرد. 

سوالات متداول

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =