تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / دسته‌بندی نشده / سرما خوردگی و عمل بینی + روش های درمان
۶ دقیقه
سرماخوردگی بعد از عمل بینی

سرما خوردگی و عمل بینی + روش های درمان

آنچه می خوانید...

درباره سرماخوردگی و عمل بینی سوالات زیادی وجود دارد. ویروس سرماخوردگی در همه جا وجود دارد و اگر سرماخوردگی قبل از عمل بینی اتفاق بیفتد، فرصتی برای به تعویق انداختن عمل وجود دارد؛ اما اگر از بدشانسی بعد از عمل جراحی بینی سرما بخوریم، آن وقت باید با انجام روش هایی بدون آسیب به بینی شر این مزاحم را زودتر کم کنیم. در این مطلب تمام راه کارها برای مبتلایان به آنفولانزا که بینی شان را عمل کرده اند یا سرما خورده اند و نگران وقت عمل بینی شان هستند، ارائه می شود تا دوران نقاهت با آرامش طی شود.

جراحی بینی و سرماخوردگی

سرما خوردگی قبل از عمل بینی

همه کارها انجام شده و شما منتظر نوبت عمل بینی هستید که احساس سرماخوردگی به سراغ تان می آید و متوجه می شوید که قبل عمل بینی سرما خورده اید، بدون آنکه ناراحت یا عصبانی شوید، اولین کار تماس با جراح پلاستیک یا جراح زیبایی تان است؛ چون استفاده از هر دارویی قبل عمل لازم است که با متخصص مشورت شود. پس خودسرانه دارو مصرف نکنید و از پزشک بپرسید که چه کار انجام دهید، دکتر بنا به شرایط تان ممکن است، عمل را به تعویق بیندازد تا دوران نقاهت شما سپری شود. تقاضا داریم که صادقانه رفتار کنید و از شدت بیماری تان کم نکنید؛ چون بعضی از بیماران مبتلا به عفونت های تنفسی می شوند که اگر شما جزو آن گروه باشید، عمل بینی تان به حتم به تعویق می افتد که برای حفظ سلامتی تان مهم است. در کل، بیشتر جراحان عمل بینی با داشتن سرما خوردگی هم عمل می کنند. قبل عمل بینی اگر سرما بخوریم یا بعد عمل بینی دچار سرماخوردگی شویم، چه مراقبت هایی لازم است تا دوران نقاهت زودتر به پایان برسد.

خوردن قرص سرماخوردگی قبل از عمل بینی

داروهایی که حاوی  آسپرین یا ایبوپروفن، وارفارین، هپارین، زارلتو، الیکوییس، انواع ویتامین ها و… هستند؛ برای قبل عمل مناسب نیست؛ چون موجب خونریزی، تغییر در فشار خون و شکلات قلبی می شوند و فردی که قصد عمل جراحی دارد به علت خونریزی بعد عمل نیاز است که از این نوع داروها استفاده نکند؛ اما برای خوردن قرص سرماخوردگی قبل عمل جراحی بینی با پزشک مشورت کنید و حتی اگر احساس سرماخوردگی هم دارید و می ترسید سرما خورده باشید، باز هم لازم است، قبل مصرف هر نوع قرصی قبل عمل با پزشک مشورت کنید؛ چون قرص های سرماخوردگی حاوی آنتی بیوتیک خونریزی را افزایش می دهند و مصرف آن ها بدون اطلاع پزشک خطرناک است.

بیشتر بخوانید: پیرسینگ بعد از جراحی بینی

خوردن قرص سرماخوردگی قبل از عمل بینی

سرماخوردگی بعد از عمل بینی

تضعیف شدن سیستم دفاعی بدن به علت جراحی طبیعی است و اگر بیمار بعد از عمل بینی سرما بخورد، پزشک جراح بینی را باید مطلع کند؛ چون ترشحات و خونریزی با افزایش ترشحات بینی که برای جلوگیری از ورود بیشتر میکروب اتفاق می افتد، موجب زخم می شود که با رعایت دستورات از بروز عوارض احتمالی می توان جلوگیری کرد و از تاثیر منفی بر روی نتیجه عمل جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی نیمه فانتزی تهران

استفاده از قرص و شربت برای قطع ریزش آب بینی

با تجویز و مشورت پزشک و خوردن سیتریزین، نفازولین و هیستامین می توان آبریزش بینی را قطع کرد. قرص رینوسالتین بعد از عمل بینی برای کاهش ترشحات و التهاب تجویز می شود.

فین کردن ممنوع

فشار بر بینی بعد از عمل جراحی و فین کردن ممنوع است و فقط با دستمال ملایم بینی تان را تخلیه کنید تا فشار بر روی بخیه ها وارد نشود.

استفاده از اسپری نمکی

سرم نمکی درد و تورم را به شدت کاهش می دهد و اختلال های بینی همچون گرفتگی و مشکلات تنفسی را از بین می برد. اسپری نمکی موجب شستشوی بینی می شود و التهاب بینی را کاهش می دهد.

جلوگیری از مصرف الکل و دخانیات

مصرف سیگار و دخانیات به شدت برای عمل جراحی بینی مضر است و فردی که سرماخورده باشد، ریه هایش در معرض آسیب بیشتر است و سرفه را بیشتر کرده و فشار بر روی بینی زیاد می شود.

سر به پایین خم نشود

پایین آوردن سر در هنگام جراحی بینی ممنوع است و آبریزش بینی بدتر می شود.

مصرف ویتامین و نوشیدن مایعات

مصرف نوشیدن آب و مایعات زیاد، آب کرفس، آب آناناس، آب پرتقال، مصرف ویتامین C، D، E و … بسیار برای سلامتی و کم کردن طول دوران نقاهت مؤثر است.

دستکاری کردن ممنوع

در هنگام عطسه و سرفه از دستکاری کردن و کندن بخیه پرهیز کنید تا آسیبی به بافت بینی شما ایجاد نشود.

استراحت کافی و دوری از استرس

به علت حساسیت بینی سر را بالا نگه دارید، سر را در زاویه مناسب قرار دهید، از پهلو به خوابیدن جداً خودداری کرده و سرتان را زیاد تکان ندهید و سرتان را زیر پتو نکنید. به صورت نشسته استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی و عمل بینی

 روش های درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی

سرماخوردگی موجب آبریزش شدید بینی و عطسه می شود که یکی از اتفاقات ناراحت کننده برای بیمار است که با روش هایی می توان درد را تا حد زیادی کاهش داد.

در هنگام سرماخوردگی بعد از عمل بینی مراقب عطسه و آبریزش بینی باشید؛ چون فشار زیاد موجب تغییر و حالت بینی می شود که بهترین و ساده ترین روش شستشوی با محلول نمک است و هنگام عطسه نباید دهان را بست؛ چون فشار بیشتری به بخیه ها می آید که دردناک است. در هنگام گرفتگی بینی با دستمال ملایم و به آرامی بینی را تمیز کنید.

خوردن ویتامین و تقویت سیستم دفاعی بدن در دوران ریکاوری بعد از جراحی به خصوص در زمان سرماخوردگی لازم است و مایعات فراوان مثل آبمیوه در برنامه غذایی برای تقویت سیستم بدن گنجانده شود.

بخور دادن یک راه پاکسازی بینی ست که برای هم درمان سرماخوردگی و هم برای عمل جراحی روش عالی و معجزه آساست که گرفتگی بینی را کمتر می کند و راه تنفس تا حدودی باز می شود؛ اما در هنگام بخور مراقب باشید تا سر دولا نباشد و از دستگاه های بخور استفاده کنید تا هوای محیط مرطوب و التهاب رگ های بینی کم شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به مبحث سرماخوردگی و عمل بینی پرداختیم. هر شخصی که تصمیم به عمل جراحی بینی دارد، تحت هر شرایطی باید چه قبل و بعد عمل سیستم دفاعی بدنش را تقویت کند و از رفتن به اماکن عمومی به علت شیوع میکروب و ویروس خودداری کند تا دچار سرماخوردگی نشود؛ اما همانطور که متوجه شده اید، سرماخوردگی بعد عمل جراحی ترسناک نیست و فقط کمی کلافه کننده است که با مشورت از پزشک طول درمان آسوده تر می شود و اگر به درستی رعایت شود، ظاهر بینی به هیچ وجه آسیب نمی بیند. 

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − ده =